Rybactwo i morze
Unia Europejska
Logotyp Nadnoteckiej Grupy Rybackiej - Przejście do strony głównej
mail
mail

WZC - ostatni konkurs i przyszłe programowanie 01.04.2014

 W dniu 25 marca odbyło się Walne Zebranie Członków Nadnoteckiej Grupy Rybackiej. Zebranie otworzył  pan Eugeniusz Bogdan, Prezes Zarządu NGR. Uczestnicy zebrania przyjęli podane przez prezesa kandydatury i wybrali pana Czesława Pachowicza na przewodniczącego zebrania oraz panią Annę Ligenzę na sekretarza WZC.

Pani Grażyna Myszkowska, Dyrektor Biura NGR przedstawiła zebranym dotychczasowe wykorzystanie środków przeznaczonych w budżecie stowarzyszenia na konkursy dla beneficjentów. Procentowy stopień ich wykorzystania wygląda następująco:
  • 4.1.1 Wzmocnienie konkurencyjności i utrzymanie atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa - 96,14%,
  • 4.1.2 Restrukturyzacja lub reorientacja działalności gospodarczej lub dywersyfikacja zatrudnienia osób mających pracę związaną z sektorem rybactwa w drodze tworzenia dodatkowych miejsc pracy poza tym sektorem - 92,63%,
  • 4.1.3 Podnoszenie wartości produktów rybactwa, rozwój usług na rzecz społeczności zamieszkującej obszary zależne od rybactwa - 76,26%,
  • 4.1.4 Ochrona środowiska lub dziedzictwa przyrodniczego na obszarach zależnych od rybactwa w celu utrzymania jego atrakcyjności lub przywrócenia potencjału produkcyjnego sektora rybactwa w przypadku jego zniszczenia w wyniku klęski żywiołowej lub przemysłowej - 99,92%.
Pani Dyrektor przedstawiła także dane dotyczące liczby wniosków złożonych do NGR, wniosków zgodnych z LSROR oraz wybranych do dofinansowania, umów zawartych przez Urzędy Marszałkowskie oraz umów rozliczonych wnioskami o płatność. Poinformowała również zebranych, iż w budżecie NGR pozostają jeszcze tzw. niewykorzystane środki. Kwoty te powstały w wyniku niewykorzystania pełnych limitów przez beneficjentów (kwoty, na które nie było pokrycia we wnioskach złożonych w poszczególnych naborach) oraz uwolniły się w wyniku oceny wniosków przez Urzędy Marszałkowskie (koszty niekwalifikowalne, rezygnacje wnioskodawców lub odmowy udzielenia dofinansowania).

W związku z tym NGR zwróciła się do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi o umożliwienie wykorzystania wspomnianych środków w ostatnim, X naborze wniosków o dofinansowanie. Procedura ta wymagała jednak zmiany załączników nr 2 i 3 do Umowy Ramowej NGR. Minister przychylił się do prośby NGR, oczekując jednocześnie akceptacji dokonanych zmian przez Walne Zebranie Członków. Procedura ta wymaga zatem przeniesienia zmian w budżecie NGR oraz w harmonogramie konkursów także na karty Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich. W związku z czym niezbędne jest podjęcie uchwały o przyjęciu tych zmian w LSROR.

Pani Dyrektor poinformowała zebranych, iż w związku z otrzymaniem zgody Ministerstwa na dokonanie przedmiotowych zmian został już ogłoszony konkurs X na wybór wniosków o dofinansowanie. Wnioski składać można w siedzibie NGR w terminie od 1 maja do 9 czerwca br.

W tym momencie głos zabrał także Pan Prezes Eugeniusz Bogdan, który poradził wszystkim zainteresowanym udziałem w X naborze wniosków, aby realizować inwestycje zakupowe lub niewielkie budowlane (nie wymagające pozwolenia na budowę). Jest to już końcówka obecnego okresu programowania, w związku z czym każda inwestycja musi być nie tylko wykonana, ale także rozliczona wnioskiem o płatność do końca czerwca 2015 roku.

Walne Zebranie Członków NGR jednogłośnie podjęło uchwałę nr 1/25.03.2014 w sprawie zatwierdzenia zmian w LSROR ujętych w aneksie nr 11 do LSROR.

Pani Anna Ligenza przedstawiła następnie zebranym informacje nt. przyszłego programowania na lata 2014-2020. Główne zagadnienia omówione podczas prezentacji przedstawiały się następująco:

1. podmioty zainteresowane uczestnictwem w nowym programowaniu  muszą przygotować lokalne strategie rozwoju mono- lub wielofunduszowe i stanąć do nowego konkursu
  • LGD będą miały możliwość wdrażania wielofunduszowej strategii, tzn. takiej, która korzysta ze środków więcej niż jednego funduszu objętego wspólnym rozporządzeniem:
  • Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS)
  • Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
  • Europejskiego Funduszu Spójności (FS)
  • Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
  • Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR)
 
2. nowa Lokalna Grupa Działania będzie miała ustanowiony jeden fundusz wiodący,
3. podstawowa zasada nowego programowania: 1 LGD - 1 obszar - 1 LSR – „wyjątkiem” od przyjętej zasady może być monofunduszowa strategia z EFMR wdrażana na obszarze zależnym od rybactwa, charakteryzująca się wysokim współczynnikiem rybackości (liczba aktywnych rybaków na obszarze), oraz branżowością operacji,
4. obszar gmin objętych LSR będzie musiał się charakteryzować odpowiednio wysokim współczynnikiem rybackości naliczanym w inny sposób niż w obecnym programowaniu,
5. gmina będzie podstawową jednostką w przypadku EFMR - minimalna liczba gmin – 2
6. liczba ludności objęta LSR wynosić powinna minimum 30 000, a maksimum 150 000 mieszkańców,
7. LGD będą mogły wnioskować o przyznanie środków na realizację tzw. projektów parasolowych. 

Głos w tej sprawie zabrał także pan Janusz Bartczak, Prezes Fundacji Lider Wałecki przedstawiając zebranym stan prac nad przystąpieniem do przyszłego okresu programowania obecnie funkcjonujących  Lokalnych Grup Działania. W większości przypadków, zebrały już one deklaracje gmin o przystąpieniu do ich stowarzyszeń w przyszłym okresie, co potwierdzili obecni na zebraniu przedstawiciele gmin. Pan Bartczak poinformował także zebranych o planach przekazania środków ze wszystkich pięciu funduszy do dyspozycji marszałków poszczególnych województw. Z deklaracji marszałków wynika, że tylko fundusz PROW zostanie przekazany Lokalnym Grupom Działania w celu jego rozdysponowania wśród lokalnych społeczności. Pozostałymi funduszami dysponować będą Urzędy Marszałkowskie. Pan Bartczak podkreślił jednak, że w kontekście nadchodzących wyborów samorządowych oraz z uwagi na fakt, iż żadne z rozporządzeń krajowych nie jest przyjęte, ustalenia te nie są jeszcze wiążące. Nie ma więc dziś podstaw, aby stwierdzić, że grupy rybackie nie będą mogły kontynuować swojej działalności  w kolejnym programowaniu. Pan Bartczak podkreślił także wagę oddolnej inicjatywy społeczności lokalnych w procesie ustalania reguł, jakimi rządzić się będą przyszłe działania związane z rozdysponowywaniem środków unijnych.

Przewodniczący zebrania stwierdził, że w obliczu przedstawionych informacji nie ma podstaw do podjęcia jakichkolwiek decyzji, co do ewentualnego funkcjonowania NGR. Wszyscy zebrani wyrazili opinię, iż gdyby przyszłe prawodawstwo dało taką możliwość, to zasadnym będzie udział NGR w kolejnym konkursie na wybór Strategii. Jednak w obecnym momencie nie ma rzetelnych informacji, ani podstaw prawnych, które pozwalałyby na podjęcie jakiejkolwiek uchwały dotyczącej przyszłego funkcjonowania NGR.