Rybactwo i morze
Unia Europejska
Logotyp Nadnoteckiej Grupy Rybackiej - Przejście do strony głównej
mail
mail
23.03.2017

Kim jesteśmy

NGR utworzona została w dniu 27 lipca 2009 roku przy udziale przedstawicieli sektora rybackiego i wsparciu przedstawicieli lokalnych władz samorządowych w celu wdrażania założeń osi 4 PO RYBY 2007-2013. W latach 2010-2015 NGR wdrażała LSROR na podstawie umowy ramowej nr 24/1/MRiRW-LGR/2010 z MRiRW na terenie siedmiu gmin (Trzcianka, Szydłowo, Wieleń, Krzyż Wlkp., Drawsko, Człopa, Wałcz). Na jej podstawie przyznano budżet około 26,7 mln PLN. LSROR realizowana przez NGR zajęła I miejsce w kraju w konkursie zorganizowanym przez MRiRW.

NGR kontynuowała swoje działania w latach 2016-2023, wdrażając LSR na podstawie umowy ramowej nr 00003-6933-UM1530003/15 z dnia 17 maja 2016 na terenie siedmiu gmin, z których pięć pokrywało się z poprzednim obszarem (Człopę i Wałcz zastąpiły gminy wiejskie Czarnków i Chodzież), zachowując swoją spójność przestrzenną, historyczną, kulturową, społeczną i gospodarczą. Na podstawie tej umowy przyznano budżet 12 mln PLN. LSR realizowana przez NGR zajęła III miejsce w województwie wielkopolskim w konkursie zorganizowanym przez SWW. Druga perspektywa pokazała jak trudna okazała się realizacja LSR – niekorzystna sytuacja gospodarcza w kraju i na świecie, związana najpierw z pandemią Covid-19, później z konfliktem zbrojnym w Ukrainie, spowodowała liczne problemy z realizacją projektów przez beneficjentów prywatnych, co wiązało się czasem z rezygnacjami lub wypowiedzeniami umów. Wpłynęło to znacznie na realizację wskaźników związanych z tworzeniem miejsc pracy (wysokie koszty utrzymania firm). Ta sytuacja wskazuje, jak ważne jest elastyczne podejście do wdrażania LSR, z uwzględnieniem mechanizmów bieżącego reagowania w odpowiedzi na trudne, niespodziewane sytuacje i kryzysy.

W kolejnej perspektywie na lata 2021-2027 NGR rozszerzyło zasięg swojego działania o dwie nowe gminy o potencjale rybackim tj. Tarnówkę i Budzyń, również zachowując wszystkie rodzaje spójności.

Ponad 14-letni okres wdrażania LSR pokazał, jakim potencjałem dysponuje Stowarzyszenie. Posiadane zaplecze biurowe oraz organizacyjne umożliwią sprawną i efektywną obsługę kolejnych beneficjentów, co znacznie obniży koszty związane z rozpoczęciem działalności w nowym okresie. NGR posiada też bogaty dorobek niematerialny w postaci wypracowanego wizerunku jako lokalnego podmiotu działającego na rzecz rozwoju obszaru, który należy wykorzystać i wzmocnić poprzez kolejne działania. Nie do przecenienia jest także potencjał kadrowy w postaci wykwalifikowanych pracowników, którzy znają specyfikę działania NGR. W Biurze zatrudniona będzie kadra, posiadająca kilkunastoletnie doświadczenie w pracy w RLGD i kwalifikacje niezbędne do skutecznego wdrażania LSR. Do zadań pracowników w okresie realizacji obu LSR należało przygotowywanie wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność na funkcjonowanie NGR i współpracę, obsługa wnioskodawców i beneficjentów, aktualizacja i bieżące monitorowanie Strategii, prowadzenie szkoleń, obsługa strony www, prowadzenie działań animacyjnych i aktywizujących lokalną społeczność, promocja RLGD oraz zrealizowanych projektów itp. Wiedza i doświadczenie pracowników pozwalają na dalsze utrzymanie, w przyszłym okresie programowania, obecnej kadry, przy niewielkiej modyfikacji zakresu obowiązków.

Potencjałem nie do przecenienia jest także doświadczenie członków NGR oraz pozostałych beneficjentów w efektywnym wykorzystywaniu środków unijnych, zarówno z PO Ryby, jak i PROW (na obszarze NGR działa kilka LGD) czy innych źródeł zewnętrznych, którzy, co należy podkreślić, niejednokrotnie korzystali ze środków PO Ryby w obu perspektywach. Tego typu doświadczenia są dodatkową gwarancją bezpieczeństwa realizacji LSR i racjonalnego wykorzystania środków również w nowym okresie. Przeprowadzone badania udowadniają, że obszar NGR wciąż stanowi potencjał i różne grupy interesów, zwłaszcza rybacy, nadal zainteresowani będą pozyskaniem środków za pośrednictwem NGR. Obecna LSR zakłada podobne kierunki rozwoju do poprzednich dokumentów – drobne przetwórstwo, podnoszenie wartości produktów rybackich, turystykę wodną, okołorybacką, ochronę środowiska, infrastrukturę turystyczną i rekreacyjną, promocję obszaru pod kątem rybackim i turystycznym czy popularyzowanie tradycji i kultury lokalnego rybactwa.

Szczególną uwagę należy zwrócić na aktywność sektora rybackiego, który w obu okresach stanowił najliczniejszą grupę wnioskodawców oraz beneficjentów, otrzymując zarazem najwyższą pulę środków – stanowił on bowiem średnio 35% wszystkich beneficjentów oraz zrealizował 37% wszystkich operacji na łączną kwotę ponad 10 ml PLN, co stanowiło 34% całego budżetu. Przyłączenie dwóch nowych gmin o potencjale rybackim, pozwala wnioskować, że w kolejnej perspektywie udział ten będzie jeszcze większy. Takie szacunki dają gwarancję i bezpieczeństwo wydatkowania środków przez sektor rybacki w kolejnej LSR.

Realizacja budżetu na wdrażanie obu LSR wyniosła 83% natomiast rozliczenie umów 91%. Takie wyniki świadczą o wysokich kwalifikacjach pracowników, pomagających beneficjentom w realizowaniu i rozliczaniu projektów, jak i ogromnym doświadczeniu samych beneficjentów, co pozwala szacować, że przy utrzymaniu dotychczasowej kadry obsługującej beneficjentów, podobne wyniki zostaną osiągnięte w wyniku wdrażania kolejnej Strategii.

O wysokich kwalifikacjach administracyjnych i doświadczeniu NGR świadczą na pewno liczne działania aktywizujące i animujące, których celem było szerokie propagowanie idei i promocja rybackiego charakteru obszaru. Na uwagę zasługują liczne działania promujące ryby, spożycie produktów rybactwa oraz ich rolę w zdrowiu człowieka w tym warsztaty kulinarne dla dzieci i dorosłych, degustacje potraw rybnych, zajęcia w przedszkolach, doposażenie ośrodków edukacyjnych przy nadleśnictwach, w parku narodowym, oznakowanie gospodarstw rybackich oraz większości wód obszaru, stworzenie systemu promocji punktów związanych z rybactwem poprzez postawienie modeli karpia, wizyty uczniów na stawach itp. Sztandarowym projektem zrealizowanym przez NGR było utworzenie Parku Ryb Słodkowodnych w Trzciance z wielkoformatowymi modelami ryb żyjących w naszych wodach, na którym opiera się promocja tej części obszaru NGR. Poza wyżej wymienionym, NGR posiada też bogate doświadczenie jako inkubator przedsiębiorczości – w inicjowaniu aktywności gospodarczych, kreowaniu postaw przedsiębiorczych a także w animowaniu i jednoczeniu społeczności obszaru.

Od 2009 roku Beneficjenci NGR w ramach obu LSR zrealizowali łącznie 200 projektów na kwotę ponad 26,3 mln PLN, z czego najistotniejsze dotyczyły:
  • utworzenia 105 miejsc pracy
  • utworzenia 9 nowych działalności gospodarczych
  • utworzenia około 30 punktów sprzedaży produktów rybactwa
  • utworzenia około 50 obiektów świadczących usługi noclegowe i żywieniowe
  • zrealizowania 20 operacji chroniących środowisko
  • utworzenia lub zmodernizowania 103 publicznych obiektów infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej
  • zorganizowania 116 wydarzeń promocyjnych i edukacyjnych
  • zrealizowania 6 przedsięwzięć w zakresie rozwoju działalności i/lub zastosowania innowacyjnych rozwiązań w łańcuchu dostaw produktów rybactwa
Efekty zrealizowane przez NGR w ramach PO Ryby 2007-2013 i 2014-2020:
  • zrealizowano 163 projekty aktywizujące społeczność lokalną oraz inicjatywy promocyjne i informujące o działalności NGR i wdrażaniu Strategii
  • około 1000 osób skorzystało z doradztwa lub szkoleń
  • przeprowadzono łącznie 76 naborów, w których 130 wnioskodawców złożyło 366 wniosków
  • przeszkolono ponad 100 osób w związku z aktywizacją zawodową
  • zrealizowano ponad 30 projektów współpracy, których inicjatorem była NGR, realizowanych z partnerami, zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi (LGR-y z Litwy, Rumunii, Niemiec, Szwecji, Grecji).
Gminy z obszaru NGR oraz ich mieszkańcy, uczestniczący aktywnie w procesie przygotowania, wdrażania i oceny realizacji strategii, posiadają duże doświadczenie we wdrażaniu Lokalnej Strategii Rozwoju, gdyż w poprzednich okresach programowania (2007-2013 i 2014-2020) uczestniczyli we wdrażaniu strategii, których ogólne cele rozwoju sprowadzały się do:
  • 2007-2013: Rozwoju obszaru działania Nadnoteckiej Grupy Rybackiej poprzez wsparcie działalności około-rybackiej i gospodarczej oraz budowy zaplecza społecznego i infrastruktury wokół ekoturystyki, jako stymulatora zrównoważonego rozwoju regionu
  • 2014-2020: Wzmocnienia potencjału sektora rybackiego na obszarze NGR (cel ogólny I), zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności turystycznej obszaru NGR (cel ogólny II) oraz poprawy jakości życia społeczeństwa obszaru NGR poprzez aktywizację oraz rozwój przedsiębiorczości (cel ogólny III).
Obecnie zakresy te, co do zasady pozostają zbieżne z przyjętymi celami niniejszej strategii i są nadal aktualne, co świadczy o ciągłości strategicznej i pozwala wykorzystać zdobyte dotychczas doświadczenie biura NGR, ale także samorządów i interesariuszy włączonych w realizację zamierzeń strategicznych (wdrożenie).

Wyciąg z LSR - rozdz. 1.3. Opis powstania i krótka historia RLGD